Nur atau cahaya itu ialah sesuatu yang menyebabkan kita nampak dengan jelas akan sesuatu. Baik dengan mata kepala kita atau mata hati. Ia adalah perlu untuk kehidupan manusia terutama dalam kehidupan yang berhubung dengan agama dan penerimaan petunjuk atau hidayah daripada Allah s.w.t. Firman Allah :

" Allah ( pemberi ) cahaya ( kepada ) langit dan bumi. Perumpamaan cahayaNya adalah seperti sebuah lubang besar yang tidak tembus, yang di dalamnya ada pelita. Pelita itu di dalam kaca dan kaca itu seakan-akan bintang ( yang bercahaya ) seperti mutiara yang dinyalakan dari pohon yang banyak berkahnya, ( yaitu ) pohon zaitun yang tidak tumbuh di sebelah Timur ( sesuatu ) dan tidak ( pula ) tumbuh di sebelah Barat. Yang minyaknya ( saja ) hampir-hampir menerangi, walaupun tidak di sentuh api. Cahaya di atas cahaya ( berlapis-lapis ), Allah membimbing kepada cahayaNya siapa yang dikehendaki dan Allah membuat perumpamaan bagi manusia, dan Allah Maha mengetahui segala sesuatu." ( Surah An Nur Ayat 35 )


Light or lights is something that cause us to clearly see things. Good eyes or our hearts. It is necessary for human life, especially in relation to the religious life and receiving instructions or guidance from Allah swt Allah says:

"He (the provider) light (to) the heavens and the earth. Similitude light is like a big hole that is not transparent, in which there is a lamp. Lamp is in glass and glass-like star (the light) is as a lit from the tree that much grace, (is) the olive does not grow on the East (a) and (also) growing in the west. the oil (just) about to light, though not at the touch of fire. light upon light (laminated), Allah guides to His light whom He will and He makes comparisons to men, and Allah knows all things. "(Surah An Nur verse 35)













SUDAHKAH ANDA MENUNAIKAN KEWAJIBAN ANDA SEBAGAI UMAT ISLAM...? JIKA BELUM TUNAIKANLAH, DAN JIKA SUDAH ALHAMDULILLAH..



Have you perform your duty as muslims..? If Not Fulfill, And Should Have Alhamdulillah...








Selasa, 8 Februari 2011

ZIKRULLAH

Sesungguhya  pada  kejadian  langit  dan  bumi  dan  pada  pertukaran  malam  dan siang,  ada  tanda-tanda  pada  orang-orang  yang  berakal,  iaitu  orang  yang menyebut  dan  mengingat  Allah  semasa  mereka  berdiri  dan duduk,  dan  semasa mereka  berbaring  memikirkan  kejadian  langit  dan  bumi  sambil  berkata:  Wahai  tuhan  kami  tidaklah  engkau  menjadikan  semua  ini  dengan  sia-sia,  maka peliharalah  kami  dari  azab  api  neraka,  surah  al Imran  ayat 190&191







اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

Daripada Mu'az Radiallahuan
Semasa aku berpisah dengan Rasulullah S.A.W
dan aku bertanya kepadanya, amalan manakah yang amat disukai Allah, Sebagai menjawab
Rasulullah bersabda Basahilah lidahmu dengan Zikirullah




FADHILAT ZIKRULLAH

Dari Abu Darda ra bahwa Rasulullah saw bersabda : Mahukah kamu akan ku khabarkan akan suatu amal kebajikan yang paling baik bagi kamu, paling meningkatkan kedudukan kamu, paling disenangi oleh TuhanMu, bahkan lebih baik dari menafkahkan emas dan perak dan lebih mulia daripada perang dengan musuh-musuh kamu, baik ketika kamu kalah atau ketika kamu menang? Jawab mereka : Mahu, wahai Rasulullah. Sabda beliau: Berzikirlah kepada Allah sebanyak-banyaknya. (HR, Muslim, Tirmidzi, Ibnu Majah).




Virtues of the remembrance of Allah

Abu Darda reported that the Prophet said: Shall I tell you will be a charity that is best for you, most improve your position, the most favored by the Lord, or even better spend their gold and silver and more noble than war with the enemy your enemy, well when you lose or when you win? They answered:  we want to know Prophet. Prophet  said: remember Allah much. (HR, Muslim, Tirmidhi, Ibn Majah)




Assalamualaikum saudara-saudara islam ku, Marilah kita jadikan zikir-zikir ini sebagai amalan seharian kita, amalkan lah,, sesungguhnya amalan ini akan memberi ketenangan pada hati kita,, memberi kekuatan pada jiwa, untuk menjadi benteng dari perkara-perkara yang tidak di sukai Allah, Insyaallah. 


Assalamualaikum my Muslim brothers and sisters, Let us make these remembrances as our daily practice, practice is, indeed this practice will give peace in our hearts, to give strength to the soul, to be a bulwark of the things in  abomination of Allah SWT insyaallah..

SOLAT ITU TIANG AGAMA  Prayer is the pillar of religion




KHUTBAH TERAKHIR NABI SAW




RASULULLAH MENANGIS DI PADANG MAHSYAR




HIKMAH DISEBALIK UJIAN KESAKITAN




Tiada ulasan:

Catat Ulasan